:: dyplomy 2009 : Agata Barciszewska

"małe - duże gesty" - kampania społeczna

Praca zatytułowana "Małe - duże gesty" to zbiór 8 plakatów społecznych w formacie 100x70cm.
Plakaty są efektem połączenia fotografii z typografią, przedstawiają gesty dłoni. Gesty proste, małe, zwyczajne, niewymagające wiele, jednak w odniesieniu do codzienności nabierają inny wymiar. Prosty gest, dawanie siebie innym to obecność, zauważenie drugiego człowieka, otworzenie się na jego potrzeby. Dla niektórych to uczucie zwyczajne, że jest Ktoś w pobliżu, dla niejednego człowieka jest to poczucie bezcenne. Typografia, która pojawia się na każdym plakacie jest podkreśleniem i uzupełnieniem całości, jednak nie opowiada i nie dopowiada wszystkiego, dając jednocześnie pole do wyobraźni dla odbiorcy.
Tematem przewodnim mojej pracy jest człowiek. Zatem czym jest człowiek?
Człowiek to istota żyjąca w grupie, która nie potrafi albo nie chce żyć bez drugiego człowieka, gdyż szczęściem jednego człowieka jest drugi człowiek. Lubimy otaczać się ludźmi gotowymi do pomocy, na których możemy polegać. Jednak w dzisiejszej gonitwie za dobrem materialnym, bardzo trudno o bezinteresowną pomoc. Trudno znaleźć człowieka, który więcej daje niż bierze.
Plakaty społeczne to forma wyrażenia i podkreślenia tego, co ważne. Zatem warto zadać pytanie: co jest naprawdę ważne? Odpowiedź na to pytanie być może uzyskają Państwo, po obejrzeniu moich prac. Kampanie społeczne są swego rodzaju działaniem marketingowym, służącym wezwaniu do działania prospołecznego, wykorzystując narzędzia reklamowe. Niektóre kampanie służą nagłośnieniu działań organizacji społecznych, inne służą zbieraniu funduszy, a jeszcze inne mają na celu nakłonić ludzi do działań społecznych albo dbania o swoje bezpieczeństwo czy zdrowie. Tak, jak w kampanii reklamowej sprzedaje się produkt czy usługę, tak w kampanii społecznej produktem, który chcemy sprzedać, jest zmiana postaw społecznych, chcemy przekonać odbiorcę do zachowywania się w określony sposób i udowadnia się mu, że jest to ważne i społecznie użyteczne. Bardzo ważne jest, aby kampania społeczna nie generowała kolejnych problemów i nie pogłębiała stereotypów. Trzeba stworzyć przekaz mocny, który nie będzie odstraszał, warto też zostawić odbiorcy pole do wyobraźni.
Celem kampanii "małe-duże gesty" jest zwrócenie uwagi na istnienie i potrzeby drugiego człowieka, na wartości niematerialne, coś czego nie można kupić, co można ofiarować, nie oczekując niczego w zamian. Kampania porusza temat dawania siebie oraz otwierania się na potrzeby innych. Uważam, że kampania "małe-duże gesty" mogłaby być wykorzystana jako promocja działań wolontarystycznych, jako kampania społeczna Centrum Wolontariatu.